olivolja


Vad är bra för i princip allt? Finns bara ett svar: OLIVOLJA !!
Jag har varit slarvig i vinter, med att både ta hand om huden och håret.
Ingen bra skydd eller återfuktning har jag fått, så nu tyckte jag att eftersom
jag bara har mig själv att fokusera på, så börjar jag med mitt yttre.
Jag har slängt alla gamla body lotions och krämer och köpt en stor
flaska olivolja, nu säger jag inte att det kanske passar alla eftersom
det sägs att olivolja skadar hudbarriären samt kan orsaka irritation,
men jag skulle gissa att de är för såna som är extremt känslig hud.
 
Med olivolja går det bra att smörja in hela kroppen och intima områden,
man kan raka sig med de, både men och kvinnor, man kan använda de
som sminkborttagning/ansiktsrengöring och som ansiktskräm.
Den fungerer utmärkt till allt! Och tar bort vattenfast mascara hur bra som helst.
För risiga hårtoppar eller torr hårbotten, det är bara att testa sig fram!
Jag är helt kär i denna rika gyllengröna rinnande miraklet.

Och som sagt fett löser fett och en fet hud är inte egentligen fet alls utan
bara extremt torr, så torr att huden har börjat producera eget "fett" alltså talg.
 
Jag själv att älskar att badda mig halvtorr med handduken efter en varm dusch och
sen smörja in kroppen. Kom ihåg att lätt fuktig hud tar bättre emot en olja än torr.
Samma sak för ansiktet, men där kan du spraya med ett ansiktsvatten först.
 
För håret så smörjar jag in topparna med oliv olja 20 min före jag ska duscha och
tvätta håret, efter de så brukar jag smörja in arganolja i handdukstorrt hår.
 
Det finns massor av bra tips på vad man kan använda olivolja för,
bara att googla eller som sagt testa sig fram. Olivolja är inte bara för
matlagning utan en stor del av hudvård också, i alla fall för mig.

 
About Beauty | |
Upp